ribéry, zlatan och naní

jag älskar EM. alltså, till och med innan sverige tokjävlavann mot grekland älskade jag EM. jag har alltid älskat EM och och jag ska berätta varför det är så fantastiskt.

1. i flera veckor slipper vi äntligen hemma och alla andra jävla skitprogram. man kan se två matcher om dagen, det är fotbollssnack i princip hela dagen, vi får se flashbacks från alla mästerskap sedan åttiotalet och zlatan underbart politiskt okorrekt på presskonferens. fantastiskt.

2. mästerskap i fotboll är en anledning att dricka alkohol mitt i veckan, ute i naturen eller framför tv:n med alla kompisar i sverigetröjor eller bara för sig själv med ett rör pringles bredvid. det är okej att både grunda tidig eftermiddag och supa ner sig till en slutspelsmatch, det är okej att ta en bira eller ett glas vitt eller en random screwdriver till sveriges matcher oavsett om man ska upp och jobba klockan sex dagen efter eller klockan bara är tre på eftermiddagen. man är ingen smygalkis, man är bara svensk.

3. EM är till och med bättre än VM. varför? jo. två saker. ett. europeiska länder har en chans. ja ja, jag vet att italien vann förra gången, men egentligen har inte nåt annat lag än brasilien och möjligtvis argentina (kanske inte på senare år, men ja) chans att vinna. för europa har inga ronaldinhosar. en och annan ribery, zlatan och naní, men inga trollkarlar. två. alla kan vara med. folk från alla deltagande länder kan vara med och se live och på plats, utan att behöva åka jorden runt. som idag, när tusentusentusen svenskar sjunger dugamladufria. det händer fan inte i sydkorea. och så kan man se matcherna på inte helt okristliga tider på dygnet.

4. jag är en renodlad fotbollsnörd. jag skäms inte för det. jag har inte bara en matchtröja. årets såklart. nä, jag har ett sånt dära EM-stickersalbum också, som jag tänker fylla. ni vet, ett sånt där ni säkert hade när ni var tio-tolv år, med bilder på alla spelare som man samlade. det hade i alla fall jag. och jag har det nu också. minns ni lyckan när man fick ett paket av pappa när han hade varit och handlat? nu kan man köpa hur många som helst, själv. skitbilligt. så kanske man kan få ronaldo den här gången. en annan ronaldo, men ändå. however, jag älskar fotboll. jag älskar det hett och hårt. tänk per morberg.

EM är bra fantastiskt. och nu när sverige verkar ha hittat formen kan det bara bli roligare. in med sebastian larsson, fredrik stoor och johan elmander. så fan kör vi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0